Rosa sløyfe-aksjonen
Leo Chevon sitt bidrag
Vi i Leo Chevon donerer 10 kroner per solgte produkt i hele oktober til Rosa sløyfe-aksjonen, arrangert av Brystkreftforeningen og Kreftforeningen. 1. november vil vi telle opp antall solgte produkter i oktober, og videre donere pengene til Rosa sløyfe-aksjonen.
Om Rosa sløyfe
Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen.
Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen.
Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999 og den har bidratt med over 280 millioner kroner til forskning på brystkreft.
Fakta om brystkreft
- Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner.
- I fjor fikk 3700 kvinner brystkreft for første gang.
- Også menn kan få brystkreft, og hvert år rammer sykdommen rundt 30 menn.
- Årlig dør rundt 600 menn og kvinner av brystkreft.
- Stadig flere nordmenn overlever brystkreft. 9 av 10 kvinner som rammes, overlever sin brystkreft i fem år eller mer.
- I Norge i dag er det nesten 50 000 personer som har blitt friske av eller lever med brystkreft.
Kilde: Kreftregisteret
Målet
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.
Bidrar til kunnskap
Hvert år løfter Rosa sløyfe et informasjonstema som skal løfte en viktig problemstilling innenfor brystkreftområdet og bidra til å øke kunnskapen om brystkreft. Persontilpasset brystkreftbehandling er tema for aksjonen i 2020. Flere og flere får kreft. På veien mot en mulig kur må vi sørge for at alle får den riktige behandlingen.
Du kan lese mer om Rosa sløyfe-aksjonen på Kreftforeningen.no.
Kilde: Kreftforeningen.no